BESTE WENSEN (8)

‘IK BEN ZO TROTS OP MIJN COLLEGA'S’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

KEES DE BRUIN: ‘… TROTS OP HET OPENBAAR VERVOER…’

De grootste wens van Kees de Bruin, applicatiebeheerder bij Qbuzz Utrecht, is dat alle medewerkers in het streekvervoer in 2022 eindelijk de aandacht én de waardering krijgen die ze verdienen.

Het is bijna kerst, en kort daarna Nieuwjaar. Dus fijne feestdagen en de beste wensen allemaal! Nu we het er toch over hebben: wat wensen de bestuursleden van de Subsectorraad Streekvervoer voor hun sector in 2022?

‘Het personeel op de bus, trein en tram en al het ondersteunende personeel zorgt er voor dat de Nederlandse samenleving mobiel en dus leefbaar blijft. Maar wat krijgen zij terug voor hun inzet en flexibiliteit? Niets. De medewerkers die in de zorg in de frontlinie staan, krijgen inmiddels wel de aandacht, maar nog altijd niet de waardering die ze verdienen. Het personeel op de bus, trein, tram en in de ondersteuning krijgt geen van beide. Dat vind ik schandalig.

‘Er zijn grote personeelstekorten, mede omdat veel uitzendkrachten tijdens de NOW-periode aan de kant zijn gezet en nu niet meer terugkomen. Het cao-overleg ligt al weet ik hoe lang stil. En daar waar de werkgevers nog wel met de bonden praten kan er helemaal niets. “Je gaat in zware tijden als deze toch niet over loon praten”, klagen ze. Maar de werknemers moeten wel gewoon brood en aardappelen kunnen blijven kopen, hoor, hoe zwaar de tijden ook zijn.

‘Eén ding is me opnieuw des te duidelijker geworden: de marktwerking in het openbaar vervoer werkt niet. Behalve wanneer het doel was om concurrentie op arbeidsvoorwaarden uit te lokken. Want dat is zeker gelukt. Zelfs de overheid, die in mijn optiek als eerste en enige verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, waardeert de busbedrijven alleen op prijs, niet op prestatie of inzet. Dat vertaalt zich door naar de werknemers.

‘Zelf ben ik ontzettend trots op het Nederlandse openbaar vervoer. Trots op al die collega’s die zo hun best doen en niemand willen laten staan. Ik zie veel goede dingen gebeuren. Nu kan ik als Qbuzz-medewerker wel schouderklopjes gaan uitdelen, maar daar hebben mijn collega’s niet veel aan. Dus dit lijkt me meer iets voor de overheid en de werkgevers. En als ze het doen, laten ze aan die aandacht dan ook gelijk waardering knopen. Niet alleen in woorden, maar ook in geld.’

‘EÉN DING IS ME DES TE DUIDELIJKER GEWORDEN: DE MARKTWERKING WERKT NIET’

Deel deze pagina