VOORWOORD

CORONAKANSEN

FNV-bestuurder Marco Bouma roept op om nu al na te denken over de arbeidsmarkt voor het streekvervoer ná de coronacrisis.

Wie kan ik vanaf deze plek nog verrassen met 'nieuws' over de gevolgen van de coronacrisis voor het streekvervoer? We weten het allemaal: de regionale bus- en treinvervoerders lijden flink onder de pandemie, om over de touringcarsector maar helemaal te zwijgen.

Zo bezien kunnen we de uitkomst van het cao-overleg zien als het maximaal haalbare: geen verslechteringen, wel een werkzekerheidsgarantie voor het directe roostergebonden personeel én serieuze plannen om ouderen minder te kunnen laten werken of eerder met pensioen te laten gaan (je leest er verderop in dit e-magazine over).

EFFECTEN

Welke effecten heeft de pandemie nog meer? Biedt corona bijvoorbeeld ook kansen? Jazeker. Hoe geweldig zou het niet zijn als we er met zijn allen juist nu in zouden slagen de arbeidsmarkt voor het streekvervoer opnieuw in te vullen. Bijvoorbeeld minder flex, meer vaste contracten en daardoor ook meer zekerheid voor wie op de bus rijdt. Dus terug naar de stelling die de FNV al langer hanteert: flex is er alleen voor piek en ziek.

Nu het slecht gaat, zien we de streekvervoerbedrijven als eerste afscheid nemen van hun flexkrachten. Pijnlijk, en niet de weg die wij op willen met de aanpak van flex. Bovendien komt er ongetwijfeld een tijd dat het weer beter gaat en er opnieuw meer mensen nodig zijn. Laten we daarom nu alvast nadenken over hoe we die mensen gaan opleiden en voorbereiden op hun nieuwe baan. Een vaste baan, zoals gezegd, met een zeker contract. Laten we dit dan ook zelf gaan organiseren, als streekvervoerbedrijven, in plaats van deze zorg (zorg in de positieve zin van het woord!) uit te besteden aan uitzendbureaus.

GARANTIES?

Terugkomend op het jongste onderhandelingsresultaat rond de nieuwe cao en waar alle leden op kort termijn over gaan stemmen: die heeft een looptijd tot 1 juli 2021 Daarna gaan we weer met de werkgevers om de tafel. Garanties voor de toekomst hebben we niet. Je weet immers nooit wat er gebeurt. Maar dagdromen mag natuurlijk altijd. Dan zie ik een toekomstige cao met goede afspraken over werkgelegenheid, opleidingen en natuurlijk arbeidsvoorwaarden, óók wat betreft duurzame inzetbaarheid. En dan hoop ik ook dat de politiek eindelijk doorheeft dat marktwerking op deze manier niet werkt. Iets wat FNV Streekvervoer overigens al jaren roept.

Nu we toch met toekomstwensen bezig zijn: ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een heel goed 2021.

Marco Bouma Bestuurder FNV Streekvervoer

Deel deze pagina