PLATTELAND

AFSCHALEN: MINDER LIJNEN, KLEINE BUSJES, BIJHUUR…

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven, Jan Lankveld

Dirk Visser: ‘Bij ons in de regio zijn al behoorlijk wat lijnen afgeknipt.’

De busdienstregelingen worden langzamerhand zó oninteressant, dat de reiziger vooral op het platteland steeds meer een ontdekkingsreiziger wordt. Instappen, overstappen, nog een keer overstappen… ‘Die ontwikkeling baart me zorgen, zeker.’

Dat de busbedrijven willen afschalen, zoals ze het zelf noemen, is voor buschauffeur Dirk Visser (Qbuzz, Drenthe, Zuidoost Groningen) niet nieuw. ‘Het gebeurt al langer. Bij ons in de regio zijn al behoorlijk wat lijnen afgeknipt. Andere lijnen zijn afgebogen. Lange, rechte lijnen zijn veel rendabeler. De langere lijnen die kronkelend door de dorpjes lopen, zijn veel minder interessant. Dus wordt daarin geknipt, gesneden en afgebogen. En wat daar nu nog gereden wordt, gebeurt vaak door taxibedrijven met kleine busjes. Dat is een stuk goedkoper. Ik meen dat het verschil tussen de ov- en de taxi-cao voor de chauffeurs wel kan oplopen tot 600 euro per maand.’

Een soortgelijke ontwikkeling ziet ook zijn collega Remco de Jonge (Connexxion) in Zeeland gebeuren. Minder lijnen, kleine busjes, bijhuur… ‘We merken wel degelijk dat er wordt afgeschaald. Een mindere frequentie van lijnen bijvoorbeeld in combinatie met kleine busjes. Dat is zonde, want de busbedrijven krijgen hun kosten tot circa 93 procent gecompenseerd door de staat. Hier in Zeeland vervoeren we vooral scholieren en in het seizoen toeristen. Beide keren nu langzaam weer terug. Maar als we op bepaalde lijnen in kleine busjes blijven rijden, kunnen de passagiers niet altijd mee. Daarmee jaag je ze weg, en als je niet oppast zijn we ze straks helemaal kwijt.’

ONTDEKKINGSREIZIGER

Ondanks de grote fysieke afstand tussen Groningen en Zeeland denken Dirk en Remco identiek over de aanleiding voor de afschalingen: geld besparen, hoe dan ook. Dat was al zo, en is nog steeds zo. Alleen wordt nu corona als argument aangevoerd.

Er is nog iets waar de twee verre collega’s hetzelfde over denken: de dienstregelingen worden langzamerhand zó oninteressant, dat de reiziger zeker op het platteland steeds meer een ontdekkingsreiziger wordt. Instappen, overstappen, nog een keer overstappen… Dan weer buigt een lijn plotseling van hier af naar daar, of stopt hij abrupt halverwege de oorspronkelijke route.

GOED WERKEND OV IS ONMISBAAR…

Uit 'Noodkreet aan de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat', verzonden door de FNV-vakbondsbestuurders in het openbaar vervoer (trein, streekvervoer, stadsvervoer): Wat nodig is om ook na de coronacrisis een goed werkend en aantrekkelijk openbaarvervoersysteem te hebben zijn investeringen. Alles wat nu wegbezuinigd wordt, zet het openbaar vervoer op achterstand. Het kost jaren om het niveau weer terug te krijgen. Hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het wordt de sector overeind te houden, zeker in de periferie waar de reizigersaantallen normaal gesproken al lager liggen dan in de Randstad.

Remco de Jonge: ‘Bang dat het rijden met kleine busjes een blijvertje wordt.’

PLATTELAND GETROFFEN

Dirk: ‘Lijn 21 bijvoorbeeld, die liep van Assen via Sleen en Erm naar Emmen. Nu buigt deze af bovenop een viaduct over de autoweg N381. Tijdswinst: tien minuten, maar passagiers richting Sleen moeten overstappen op een achtpersoonsbusje, als hierin tenminste nog plaats is! Eenzelfde lot dreigt voor lijn 59 in 2022. Op andere routes worden zogenaamde hubtaxi’s ingezet, maar deze zijn anderhalf keer zo duur als de gewone bus terwijl de betreffende taxichauffeur aanzienlijk slechter wordt betaald dan een buschauffeur. Die ontwikkeling baart mij zeker zorgen.’

Remco heeft iets minder zorgen dan Dirk, omdat de scholieren in Zeeland altijd afhankelijk zullen blijven van het openbaar vervoer. ‘Maar ja, wat gebeurt er? De reizigers worden weggejaagd. Vanwege inkrimping van de dienstregeling, met name in de avonduren en weekenden, en ook vanwege de prijsstijgingen voor toeristen. Dat is later wel weer een beetje teruggedraaid, maar toch. Waar ik in ieder geval het meest bang voor ben, is dat het rijden met kleine busjes een blijvertje wordt. Daar wordt denk ik niemand blij van.'

Deel deze pagina