ACTIES STREEKVERVOER (1)
TEVREDEN OVER OPKOMST ACTIES; ONTEVREDEN OVER WERKGEVERS
Tekst Ronald de Kreij Beeld Ruud Voest

FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen (links) bezocht de stakingsactie in Amersfoort om de solidariteit van het spoorwegpersoneel met hun collega’s in het streekvervoer te onderstrepen


FNV Streekvervoer is zeer tevreden over de deelname van het personeel in het streekvervoer aan de vijfdaagse stakingsactie. Minder tevreden is de bond over de werkgevers. Zij lijken de tegenstellingen alleen maar verder te willen vergroten.
Het is tekenend. Tijdens de stakingsweek reisde een grote groep ov-personeel naar het kantoor van Keolis in Amersfoort om de concessiemanager een petitie aan te bieden. Maar die weigerde de petitie in ontvangst te nemen.
‘Tja, wat moet ik er van zeggen’, verzucht buschauffeur Theo van Oostrum. ‘Jammer. Natuurlijk had ze ‘m gewoon in ontvangst kunnen nemen. Ze had niet eens iets hoeven zeggen. Dat ze weigerde zegt alles over hoe deze streekvervoerder met het personeel omgaat. Niet fatsoenlijk. En dat is nu juist een van de dingen waar we voor staken.’
Dikke onvoldoende
Van Oostrum was samen met ruim honderd collega’s in Amersfoort. Ze wilden de uitkomsten van een FNV-enquête presenteren waarin de Keolis-medewerkers is gevraagd naar hun werkbeleving. ‘Ongeveer 320 mensen hebben die enquête in gevuld’, vertelt het vakbondskaderlid, ‘en de uitkomst was niet bepaald positief. Keolis kreeg in cijfers uitgedrukt een 4, dus een dikke onvoldoende. Te veel werkdruk, geen of moeilijk verlof kunnen opnemen, niet gehoord worden… Op een gegeven moment wreekt zoiets zich. Zie alleen al het extreem hoge ziekteverzuim van soms 20 procent of meer.’
Tachtig procent legt werk neer
Omdat ook de stakingsweek de werkgevers niet tot meer inschikkelijkheid heeft bewogen, heeft de bond daarna een nieuw ultimatum gesteld en nieuwe acties aangekondigd. ‘Dat moet ook wel’, vindt Van Oostrum, ‘want als je eenmaal begint moét je doorgaan. We hebben er in geïnvesteerd en je nu terugtrekken maakt je ongeloofwaardig. Bovendien: je mag jouw werkgever best een keer je tanden laten zien, vind ik. Je hoeft niet alles te slikken. Daarom ben ik zeker niet tegen actievoeren.’
Wat dit laatste betreft bevindt Van Oostrum zich in goed gezelschap. FNV Streekvervoer registreerde tijdens de actieweek dagelijks meer dan 3.000 stakers. Het CNV schreef zo’n 1.000 stakers in. Ervan uitgaande dat in het streekvervoer dagelijks 5.000 mensen werkzaam zijn, is de conclusie dat de bonden 80 procent van de sector hebben stilgelegd.
Steeds meer een mediastrijd
Volgens de FNV begint het geschil met de werkgevers steeds meer een mediastrijd te worden. De werkgevers lijken het beeld niet meer vast te kunnen houden dat er “maar 50 procent” van het streekvervoer stil is gevallen als gevolg van de acties van de FNV en CNV. Daarnaast spreekt de werkgeversorganisatie VWOV met scherpe bewoordingen over de situatie en dreigt zelfs om helemaal geen cao meer af te spreken. Met als reden dat er geen geld meer zou zijn.
FNV Streekvervoer verwerpt dit laatste argument. De bond wijst erop dat de vervoersbedrijven veelal onderdeel zijn van grote internationale holdings, die buslijnen exploiteren puur en alleen om winst te maken. Het betreft de volgende bedrijven die wereldwijd vele miljarden omzet draaien:
- Qbuzz - BusItalia (onderdeel van de Italiaanse spoorwegen)
- Arriva - Deutsche Bahn (Duitse spoorwegen)
- Keolis - SNCF (Franse spoorwegen)
- Transdev - merendeel aandelen in handen van de Franse staat
- EBS - Israëlisch particulier bedrijf
Terwijl de Nederlandse buschauffeurs hun koopkracht al jarenlang zien afnemen en door de torenhoge inflatie niet of nauwelijks meer kunnen rondkomen, verdienen hun hoogste bazen dikke salarissen. Een concessiemanager bij een van de vervoersbedrijven verdient al een salaris tot 120.000 euro. De torenhoge winst die overblijft verdwijnt in de zakken van buitenlandse aandeelhouders.
FNV Streekvervoer vindt het begrijpelijk dat dit alles kwaad bloed zet onder het personeel. Staken doe je niet voor de lol, vindt de bond. Maar de medewerkers hebben massaal deelgenomen aan de acties, dat zegt genoeg. De actiebereidheid blijft groeien.

Meer dan honderd buschauffeurs reisden naar Keolis in Amersfoort om de concessiemanager een petitie aan te bieden, maar die weigerde deze in ontvangst te nemen
FNV STREEKVERVOER REGISTREERDE TIJDENS DE ACTIEWEEK DAGELIJKS MEER DAN 3.000 STAKERS


