MULTIMODAAL

EINDELIJK EEN CAO-AKKOORD

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld, Veerle Randag

2,8 PROCENT ERBIJ EN EENMALIG 800 EURO BRUTO

De vakbondsleden in het multimodale vervoer hebben ingestemd met het eindbod van de werkgevers voor een nieuwe cao. Daarmee is een einde gekomen aan een uitermate stroeve en slepende cao-ronde.

De cao geldt voor alle ongeveer 1.200 werknemers die als buschauffeur, treinmachinist, steward of in andere functies werken in het multimodale vervoer bij Arriva, Keolis en Qbuzz. In de cao is afgesproken dat zij over 2021 een eenmalige uitkering krijgen van 800 euro bruto en dat dit jaar de lonen en toeslagen met 2,8 procent omhoog gaan. Bovendien worden acht wachtjaren uit het loongebouw geschrapt, zodat de medewerkers eerder hun eindloon ontvangen. ‘Terecht’, oordeelt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag, ‘want niemand heeft maar liefst 23 jaar nodig om vakvolwassen te worden en het daarbij behorende loon te gaan verdienen.’

KRAPPE MEERDERHEID

Het eindbod werd met slechts een krappe meerderheid aangenomen: 56 procent van de FNV-leden stemde voor. ‘Maar het is een meerderheid’, ziet Van der Gaag, en dat betekent dat we een akkoord hebben. Maar dat betekent ook dat een grote minderheid niet tevreden is met het resultaat.’

Net als zijn leden is ook Van der Gaag niet onverdeeld gelukkig met de nieuwe cao. ‘We hadden op meer gehoopt, maar het overleg verliep heel stroef. Het was erg moeilijk om dichter bij elkaar te komen. We zaten nota bene al sinds juni vorig jaar om de tafel. Het scheelde niet veel of we waren actie gaan voeren. Maar de werkgevers kwamen ineens met meer loon, en haalden ook de forse verslechteringen van tafel, zoals het opschuiven van de ontziemaatregelen van 55 naar 61 jaar.

Vakbonden zijn verplicht om een eindbod van een werkgever voor te leggen aan de achterban. ‘Wij hebben dat deze keer neutraal gedaan, dus zonder een positief of negatief stemadvies van ons als bond daarbij. We hebben het oordeel echt aan de leden gelaten. Stemden ze in, dan zouden wij gaan tekenen. Stemde ze tegen, dan zouden wij driekwartsvergaderingen beleggen ter voorbereiding op acties. Tot dit laatste is het dus niet gekomen.’

SOCIAAL MANIFEST

De nieuwe cao bevat ook zaken niét die Van der Gaag wél graag hadden willen afspreken. Een uitbreiding van de RVU-regeling naar twee jaar bijvoorbeeld, zodat meer ouderen eerder met pensioen kunnen. ‘Dat wilden de werkgevers niet omdat ze nu al kampen met personeelstekorten. Daarnaast wilden wij maatregelen om de gigantische werkdruk aan te pakken. Te veel zware roosterovergangen en te weinig en onregelmatige rust als gevolg van een gecomputeriseerd roostersysteem zorgen voor een veel te hoge werkdruk. Maar goed, de leden hebben geoordeeld en dit is wat het is. In het volgende cao-overleg – deze cao loopt tot eind dit jaar – zullen we alle wensen weer op tafel leggen.’

De cao-onderhandelingen voor 2023 starten rond oktober. FNV Streekvervoer wil voor de zomer input van haar leden hebben en komen tot een Sociaal Manifest. Van der Gaag: ‘Dit manifest zal onze cao-inzet oftewel voorstellenbrief vormen voor de komende onderhandelingen. Het is belangrijk dat we tot een breed pakket aan gewenste maatregelen komen, waarin iedereen, jong en oud, zich kan herkennen en ook iedereen de bereidheid ontwikkelt om voor elkaar op te komen. Want dat is noodzakelijk. Daarom zal de FNV-sectorraad Mumo voor mei een ronde langs een aantal vestigingen maken om voldoende input op te halen.’

MARIJN VAN DER GAAG: ‘NIEMAND HEEFT 23 JAAR NODIG OM VAKVOLWASSEN TE WORDEN’

Deel deze pagina