KEOLIS

MEER MENSEN IN BUS EN TREIN

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘NIEUWE LIJNEN, UITBREIDING VAN DE DIENSTREGELINGEN, HOGERE FREQUENTIES…’

Het openbaar vervoer kan een fantastische bijdrage leveren aan de stikstofproblematiek. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat meer mensen de auto laten staan en in de bus en trein stappen. Dit laatste is precies wat Hendrik-Jan Nijhof zou doen wanneer hij in de Tweede Kamer gekozen zou worden.

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu in het ov? We vroegen het diverse leden van FNV Streekvervoer.

Wie ben je?

‘Hendrik-Jan Nijhof, 43 jaar, chauffeur bij Keolis concessie Twente en bijna 14 jaar werkzaam in het streekvervoer.’

Ga je stemmen?

‘Ja.’

Waarom?

‘Uiteindelijk wordt zo’n beetje alles in Den Haag bepaald. Het kleine beetje invloed dat je daar op kunt hebben, moet je pakken. Ik wil geen verloren stem zijn. Daarom ga ik ook altijd stemmen bij bijvoorbeeld de ondernemingsraadverkiezingen.’

Hou je rekening met wat jouw partij zegt over het ov?

‘Ik raadpleeg vrijwel altijd een kiescompas of kieswijzer. Daarbij kijk ik ook wat de partijen van plan zijn met het ov. Ik ben daarbij vooral benieuwd naar wat ze zeggen over de relatie tussen het ov en het terugdringen van de stikstofuitstoot. Ook wil ik weten hoe ze denken meer mensen in de bus en trein te krijgen.’

Kijk je ook naar wat jouw partij zegt over flex?

‘Sinds de liberalisering lopen in de ov-bedrijven veel uitzendkrachten rond. Ik snap best dat een bepaald stukje flex nodig is. Maar niet te veel en wel met het vooruitzicht op een vaste aanstelling. Ik zie uitzendkrachten als collega’s waar ik dagelijks mee werk en vind het jammer voor ze dat ze om de zoveel tijd zes maanden en een dag geen werk hebben.’

Hoe sta je tegenover de regeling voor vervroegd uittreden (RVU)?

‘Voor mezelf vind ik de RVU een lastig verhaal. Ver weg. Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, hebben we misschien wel een heel andere regeling. De RVU is wel fijn voor mijn oudere collega’s en voor de aanwas van nieuwe jonge krachten, maar ik vraag me af of de werkgevers er geld voor willen reserveren. Ik maak me daarom drukker over de nieuwe cao. Wat gaat dat opleveren? En nog zoiets: wat gaat de nieuwe concessieronde in 2024 brengen?’

Tot slot: wat vind je het allerbelangrijkste dat de politiek zou moeten veranderen of verbeteren voor het ov en de mensen die er werken?

‘De politiek zou alles op alles moeten zetten om meer mensen in de bus en trein te krijgen. Met nieuwe lijnen, uitbreiding van de dienstregelingen, hogere frequenties… En niet te vergeten met schone bussen om die bijdrage te leveren aan het stikstofvraagstuk. Hoe de politiek dit moet doen? Door te kijken naar de aanbestedingsstructuur. Meer geld dus, maar ook strengere eisen. En misschien ook een idee: door de belastingen voor iedereen licht te verhogen en het openbaar vervoer gratis te maken. Hoe dan ook, meer investeren in het ov zal nodig zijn.’

‘MISSCHIEN OOK EEN IDEE: BELASTINGEN LICHT VERHOGEN EN HET OV GRATIS MAKEN’

Deel deze pagina