CONNEXXION - TINEKE

OV WEER EEN NUTSFUNCTIE

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

‘MET RVU KUNNEN OUDEREN OP EEN PRETTIGE MANIER PLAATSMAKEN VOOR JONGEREN’

Met Tineke Verhelst in het torentje aan het Binnenhof gaat het straks heel anders met de aanbestedingen in het streekvervoer. Sterker nog: misschien schaft ze de aanbestedingen wel af en maakt ze van het ov weer een nutsfunctie belegd bij de overheid.

Op 17 maart aanstaande vinden in Nederland parlementsverkiezingen plaats. Stel dat jij in de Tweede Kamer zou worden gekozen, wat zou jij dan als politicus veranderen ten gunste van jouw werk nu in het ov? We vroegen het diverse leden van FNV Streekvervoer.

Wie ben je?

‘Tineke Verhelst, 31 jaar, chauffeur bij Connexxion concessie Zeeland en bijna 10 jaar werkzaam in het streekvervoer.’

Ga je stemmen?

‘Ja.’

Waarom?

‘Het hebben van stemrecht is niet voor iedereen in de wereld vanzelfsprekend. Dus als je dat recht wel hebt, dan moet je er ook gebruik van maken, vind ik.’

Hou je rekening met wat jouw partij zegt over het ov?

‘Ik lees altijd de verkiezingsprogramma’s van de partijen die mij het meest aanspreken. Pas daarna maak ik mijn keuze. Wat dat betreft ben ik een politieke swinger. Maar ik laat mijn keuze niet alleen afhangen van wat die partijen zeggen over het streekvervoer. Er is meer in het leven dat ik belangrijk vind.’

Kijk je ook naar wat jouw partij zegt over flex?

‘Ik geloof dat het bij ons wel meevalt met flex. Gelukkig maar, want ik ben voor zo min mogelijk flex. Ik geloof dat we in Terneuzen maar een flexkracht hebben en die wil dat zelf. Omdat hij niet op zondag wil werken. Ik weet niet of hij dat met een vast dienstverband ook met de werkgever had kunnen afspreken. Maar het kan volgens mij wel. Wat dat betreft is Connexxion zelf erg flexibel, heb ik gemerkt. Nadat bij mij de ziekte MS was vastgesteld, draai ik nu alweer een paar jaar een mooi afgepast vast rooster.’

Hoe sta je tegenover de regeling voor vervroegd uittreden (RVU)?

‘Heel goed. Voor mij is het pensioen nog ver weg en ik heb dus vaste diensten, maar om me heen zie ik hoe pittig onregelmatig werken is. Zeker voor wie ouder wordt. Bovendien is de RVU een uitkomst voor wanneer de busbedrijven in verband met corona moeten afschalen. Zonder RVU moeten mensen in alle leeftijdscategorieën worden ontslagen. Met RVU kunnen dure ouderen op een prettige manier plaatsmaken voor goedkopere jongeren.’

Tot slot: wat vind je het allerbelangrijkste dat de politiek zou moeten veranderen of verbeteren voor het ov en de mensen die er werken?

‘Goede vraag. Ik heb geen grote frustraties wat betreft mijn werk. Hoewel, zeker nu met het oog op dat afschalen: het ov is verschrikkelijk belangrijk. Zeker in een provincie als Zeeland. Met de aanbestedingen is de frequentie van het busvervoer al minder geworden en dat zal er straks met de afschaling zeker niet beter op worden. Dus als ik de politieke zeggenschap zou hebben, dan zou ik de aanbestedingen beter regelen. Niet almaar goedkoper, maar juist beter ov. Beter voor de reizigers én voor het personeel. Daarom zou ik er ook meer geld aan uitgeven. Sterker nog, misschien zou ik dat hele aanbestedingscircus wel afschaffen en van het ov weer een nutsfunctie maken.’

‘ZEKER IN ZEELAND IS HET OV VERSCHRIKKELIJK BELANGRIJK’

Deel deze pagina